Min graviditet hittills (med magbilder vecka 20-30)

Nu har jag gått 30 veckor av graviditeten. Tre fjärdedelar! Sammantaget så har det hittills gått förvånansvärt enkelt och smidigt. Självklart är jag tacksam för hur lätt jag har haft det, utan illamående och kräkningar som man hör om till höger och vänster, men nu är det min graviditet jag tänker skriva om och den situation jag vant mig vid, utan jämförelser med andra och då får man gnälla över småsaker, så det så! 😉 Så här kommer en uppradning med lustigheter, och olustigheter, jag varit med om under dessa 30 veckor, samt lite bilder på magen sedan sist. För magbilder fram till och med vecka 20 se detta inlägg!

Magbild vecka 20

Vecka 20.

För nu har jag börjat känna mig riktigt gravid. Från att egentligen inte känt av det speciellt mycket alls så kom allt väldigt fort och plötsligt för några veckor sedan. Magen blev helt plötsligt väldigt stor och i vägen för mig (att knyta skorna på jobbet varje morgon är ju en pärs!), att resa sig från hukande är tyngre än nånsin och min kroppstemperatur måste gått upp med massa grader för istället för att frysa jämt som jag normalt gör, så är jag för det mesta väldigt varm. Istället för värmeelement på jobbet kör jag med bordsfläkt! På så sätt kan jag vara tacksam att det är oktober nu och inte juli… 😉

Magbild vecka 21

Vecka 21. Foto: Johan

Jobbigast av allt är ändå denna förbenade halsbränna. Jämt och ständigt. Nu kan jag vakna på nätterna och det känns som om halsen brinner, så får tugga i mig en tablett. Link, Galieve och Novalucol har förtärts här. Galieve är helt klart godast, om man ska jämföra just de tre. Effekten är väl densamma på alla tre. Man får rådet att undvika juicer, kolsyrad dryck och stark mat, och visst försöker jag det så gott det går, men att undvika helt ”går” bara inte. Jag äter i stort sett det jag vill, och jag tycker det är olika om jag får nån halsbränna eller inte. Tycker jag får det oavsett vad jag stoppar i mig 😛

Jag har även blivit känsligare mot stark mat och kolsyrad dryck. Tycker många gånger mat är väldigt stark eller läsk extra kolsyrad, antagligen utan att den är det! 😛

Magbild vecka 26

Vecka 26. Foto: Johan

Något annat konstigt jag fått av min graviditet är ont i svanskotan. Först tänkte jag inte så mycket på det, trodde väl jag slagit i rumpan nån gång utan att tänkt på det, men när det liksom aldrig gick över utan kom och gick under flera veckor så googlade jag på det och insåg att även detta hade med graviditeten att göra. Det kunde enligt olika, ej bekräftade källor på nätet, vara början på foglossningar eller helt enkelt på grund av att hela bäckenbenet ”luckras upp” (låter verkligen hemskt i mina öron) och svanskotan till och med flyttas uppåt en aning inför förlossningen (?). Värst var det dagen efter jag tittat på när Johan spelat innebandymatch och suttit på en hård träbänk i över två timmar. Jag kunde knappt gå normalt sedan, än värre var det att sätta sig ner, även om underlaget var mjukt. Nu är det lite till och från, men har inte varit så illa något mer på sista tiden *peppar peppar*.

Magbild vecka 30

Vecka 30 (igår). Foto: Johan

Nattetid har jag lite besvär också, för jag blir nämligen alltid täppt i näsan när det är sovdags. Det släpper direkt på morgonen när jag går upp men kommer tillbaka på kvällen sen igen. Jag har också vid flera tillfällen varit nära att få kramp i vadmuskeln när jag sträckt på benen i sängen och en morgon för någon vecka sedan högg det till i benet ordentligt innan jag hann flexa foten. Hela foten låste sig, jag kunde inte röra en muskel! Jag tog händerna och försökte bända upp foten men det gick inte, så jag fick sätta mig upp, trycka ner hälen i sängen för att få upp tårna och då släppte det. Har aldrig varit med om något liknande! Numera försöker jag alltid tänka på att sträcka på mig med flexad fot! 😉

Andra krämpor (lite mer ”logiska” än kramp i benen) är att det ofta spänner och gör ont på höger sida av magen när jag går en längre sträcka än typ från sängen till soffan (ganska ofta med andra ord). Inte när man bara går sakta, utan mer ska ta sig från en punkt till en annan. Antagligen för att jag går lite snabbare när jag ska någonstans. Dock kan jag inte gå lika fort längre som jag brukar göra, helt enkelt för att jag inte orkar. Min kondition är nämligen körd i botten! Det märker jag främst på jobbet. Jag plockar ner en vara från en hög hylla, hämtar en produkt i ”bunkern” och när jag kommer tillbaka till kunden kan jag knappt prata utan att flåsa!

Magbild vecka 30

Me and my tummy! Vecka 30 🙂 Foto: Johan

Viktökning (sedan mars): +ca 16 kg (:O)
Omkrets (strax under naveln): 107 cm

En sista sak också. Är det normalt att det ska klia så på magen!?

5 thoughts on “Min graviditet hittills (med magbilder vecka 20-30)

  1. Kan känna igen många av dina krämpor å tyvärr är det väldigt vanligt. Jag kan tipsa om Renni mot halsbrännan, åt jag nog ett paket om dan 😉 att sitta upp å sova.
    Fin mage du har, växer så det knakar!
    Å JA magen kliar men tänk vad skinnet töjer sig 🙂
    Skrockfulla människor säger att det hjälper med en rostfri bordskniv under madrassen för att förhindra kramp, vet dock ej om det funkar 😉

  2. Känner oxå igen mig i alla kramper du har värst var väl kramperna man fick i sängen ush inget kul alls … magen kliade jätte mycket på mig med , så ja det e normalt. Skönt att du slipper illamåendet .

  3. Om du inte redan gör det, testa att smörja in magen lite extra med lotion.. kan dämpa klådan. Jag tyckte det gjorde det, iaf för stunden 🙂 Så rund och go magen blivit!! Så fin!! 🙂

Kommentera

