Första sparkarna?

Jag är inte säker, men igårkväll kan jag ha känt de första sparkarna när jag gått och lagt mig. Eftersom jag inte har en aning om hur det känns kan jag ju vara helt fel ute, men kanske kanske…? Det kändes som nervryckningar i magen ungefär…

Graviditetsvecka 19
Livmodern når nästan upp till naveln.

Barnet
I vecka 19 är kroppslängden omkring 18 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 280 g.

Barnets hud är ömtålig och täcks därför nu av fosterfett, vernix caseosa – det täcker hela huden, även över ögon och öron. Fosterfettet bildas från hudens talgkörtlar, är vitt till ljusgrått och mycket segt, salvliknande.

Sugande rörelser och sväljningsrörelser förekommer från tolfte graviditetsveckan och framåt. Barnet sväljer fostervatten, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten.

Källa: Growingpeople.se

Kommentera

